Proč jezdit (a pořídit) si hydrofoil na kite?

I když to normálně nedělám, hned na začátku napíšu shrnutí a prozradím pointu článku. Odpovím na otázku, proč si pořídit vybavení na foila. Z větrného víkendu, který měl být po dlouhé době „mega“ jsem nakonec jezdil asi 5 hodin na hydrofoilu a jen 1,5 hodiny na twintipu.

 

Foil v našich podmínkách prostě rozšíří možnost být na vodě na několikanásobek.

 

Vraťme se ale na začátek příběhu. Je první březnový víkend roku 2024. Předpověď hlásí teplý a větrný víkend. Rodinka odjela k babičce, tak jsem si řekl, že si udělám víkend pro sebe na Nových Mlýnech. Nakonec byl víkend krásný, zajezdili jsme do aleluja. Teď je pondělí ráno 4:30, nemohu dospat tím, jak jsem bolavý. Píšu tento článek, než se mi všechno vykouří z palice.

 

Sobota, 2.3.2024

 

Předpověď na sobotu hlásila zataženo, tepotu 12 stupňů, vítr základ od 4 do 6m/s, nárazy 8m/s. To je moc pěkná předpověď – na foila. Tedy na kitefoila. Nakonec realita přesně odpovídala předpovědi. S malým bonusem na závěr pro vytrvalé 😊.

Na Strachotín jsem v sobotu dorazil zhruba v 1 hodinu odpoledne. Bylo pod mrakem, taková trochu deka, ale krásně foukalo 5-6 m/s. Jak jsem nakonec zjistil dle grafu skutečnosti, takový vítr foukal již asi 2 hodiny. Potřeboval jsem si najezdit různá křídla na foilu, tak jsem si všechno připravil a šel jsem na to. Vzal jsem si druhý nejteplejší neoprén, co mám, ten nejteplejší jsem si schovával suchý v autě na neděli, kdy měl být big day pro kiteboarding.

Nakonec z toho byly krásné dvě foilové hodiny na vodě a regulérní tréninkový den. Trénoval jsem věci, co normálně trénuji pouze v létě, nejlépe v Řecku. Samozřejmě jsem se dost koupal, ale díky aktivnímu pohybu mi bylo teplo. Když jsem šel ven z vody, už trochu prokřehlý, uvědomil jsem si, že vítr přidal. Nu což, zkusím jít na vodu s twintipem, už jsem dlouho nejezdil, vyzkouším. Nic moc jsem od toho nečekal, vlastně jsem si myslel, že si trochu zabrodím/zaplavu a půjdu ven. Vítr totiž moc nevypadal, že mne uveze.

Musel jsem si předělat všechno vybavení. Sbalit foil kita Code Zero a nafouknout Pulse, dokonce i přehodit hák na trapézu. Ale stálo to za to. Foukal neskutečně stabilní vítr řeckého typu, takový ten, co není moc vidět, ale je tam, je hustý a krásně tahá. Ještě jsem si asi 1,5 hodiny zatrénoval freestyle na twintipu. To byl krásný bonus na závěr.

Podtrženo sečteno: sobota asi 4 hodiny vítr na foila, zhruba 1,5 hodiny na twintip. Beru to ze svého pohledu. Mám 93kg, jezdím twintip 142cm a draka 12m. Nádherný den, co mě trochu mrzelo, byl jsem na spotu sám. Ostatní podle jejich slov odradila ta deka na obloze. Jak se pak ukázalo, nejet byla veliká chyba.

 

Foil_11

 

Neděl, 3.3.2024

 

Na neděli slibovala předpověď hezčí den. Více větru, sluníčko a tepleji. Mělo foukat v základu 7-9m/s, nárazy 12-13m/s. Spal jsem v autě na Mlýnech, a protože jsem maličko ponocoval a stříhal svoje první dron video (https://www.youtube.com/watch?v=fQJ8ZPusLM4), a navíc mi žádné dítě ráno neskákalo po hlavě, přispal jsem si až do 9 hodin. Foukalo vcelku dost. Ranní hygiena, telefonát rodince, na spot do Strachotína jsem se dostal kolem 10té hodiny. Byli tam dva borci, Poláci. V sobotu jsem je viděl jezdit u drátů, na neděli se přesunuli na Strachec.

Dal jsem se s nimi do řeči a prý teď slezli z twintipů. Jezdili asi půl hodiny, vítr je prý divný a jdou na foila. Vyhodnotil jsem směr větru spíše z jihu, tedy ve Strachotíně maličko přes Pálavu, přesunul jsem se na spot k drátům. Tak už bylo tak 5 kiterů. Než jsem to všechno zprocesoval (nesmí se tam autem, je tam zákaz vjezdu), bylo zhruba půl dvanácté.

Vzal jsem si winga. Poježdění teda dost zvláštní. Vítr byl rychlý, ale netahal, často klesal na „nejezditelno“. Nicméně vcelku jsem si zajezdil. Šel jsem si odpočinou a přemýšlel, na co půjdu dál. Mezitím borci s twintipama slézali z vody s tím, že už je to slabé. Podle grafu a pohledu na vodu to ale tak nevypadalo. Vypadalo to silné. Přesto jsem si vzal foila, protože jsem viděl, že to padá tak ke 4m/s.

I s foilem to byla hodně zvláštní session. Chvíli jsem byl přehulený, chvíli jsem mával a snažil se udržet draka vůbec ve vzduchu. Ještě, že mám North Code Zero, který je velmi lehký, takže létá skoro i v nule 😊. Borci kolem mne slézali z vody a mizeli za hrází. Vypravil jsem se po vodě na druhou stranu do Pavlova. I po cestě byl vítr hodně divný. Na MKB bylo sposuta lidí, ale hodně draků a wingů leželo na břehu. Ve vodě byli vlastně jen windsurfaři, kteří chytají každý pufuk a jeden wingař.

Když jsem přijel zpátky, ještě jsem chvíli jezdil a z vody jsem šel něco kolem třetí hodiny. Foukalo dost, takže jsem byl velmi překvapený, že za hrází nikdo nebyl! Všichni odjeli domů. Vyhodnotili to, že to není na kiteboarding. Podotýkám, že svítilo sluníčko a bylo teplo.

Sumář neděle: bylo krásně, foukalo dost, přesto na pěknou twintip session to bylo jen asi 2-3 hodiny. Na foilu se dalo jezdit celý den, vlastně až pozdě do večera. Nebylo to žádné super poježdění, ale v pohodě to šlo.

A to je ten hlavní point, ke kterému se chci dostat. Foil vám otevře možnost ježdění i ve dnech, kdy twintip nejde nebo je to na něm opruz. Když si promítnu poslední dva měsíce, tak pěknou předpověď, která by se vyplnila a bylo to skvělé na twinitp, si vlastně ani nepamatuju. Když to bylo silné, bylo to rozbité a když to bylo pěkné, bylo to na foila.

Takže pokud máte rádi ježdění na vodě ve větru, schválně nepíšu kiteboarding, určitě popřemýšlejte o foilu. Kite foilu nebo wing foilu. Který z foilů se hodí, pro jakého jezdce si rozebereme příště. Dnes se zaměřuji na kitefoil.

 

Hlavní výhody kite foilu oproti normálnímu twintipu

 

  • Jezdíte v daleko slabším větru než s twintipem. U twintipu se to dá nahnat velkým drakem a velkým prknem, ale i to má své limity. Navíc neznám mnoho jezdců, kterým nevadí tahat na spoty dva twintip boardy, i když jedou autem.
  • Velkou výhodou je, že se snadněji dostanete do míst, kam s twintipem nedojedete nebo velmi špatně. S foilem totiž přejedete i místa, kde je špatný nebo slabý vítr. Jezdíte rychleji, více stoupete proti větru, takže během chvíle jste na druhé straně jezera. Dokonce i já a to dlouhý výlety nemám moc rád kvůli bezpečnosti.
  • Jízda na foilu je vlastně cvičení na nestabilní ploše. Něco jako bossu. I když jezdíte jen sem a tam, po delší session víte, že jste cvičili nohy a trup. Zejména stabilizační svaly kolen, kotníků, svaly v zádech a břichu.
  • Foil je šetrný ke kolenům, díky tomu, že při jízdě nejsou žádné nárazy. O tom vám povypráví každý, kdo má problémy s koleny a jezdí v čopu na twintipu.

 

Foil_1

 

 Dále bych rád vyvrátil pár mýtů o foilech.

 

Mýty o foilu:

 

Mýt 1  - Je to nuda, aktivita maximálně tak pro důchodce.

Na to já říkám, pojď si to vyzkoušet. Už učení je slušná „challenge“. Ale dá se to zvládnout. Při samotném ježdění můžeš jezdit jako strejda sem a tam, ale to můžeš i na twintipu. Pokud chceš, můžeš trénovat velmi zajímavé věci. Různé otočky, v podstatě balet na vodě, ale i skoky, rotace ve skoku, kiteloopy, rychlost. Můžeš jezdit vlny, když už se udělají. Rychlé otočky ve vlnách, to už je vyšší dívčí. Takže když chceš, žádná nuda to není.

 

Mýt 2 – Je to děsně náročné na naučení.

Ano, kdysi to bylo náročné, protože materiál nefungoval tak, jak má a jak funguje dnes. Krátké nohy, které učení výrazně usnadní, neexistovaly. Nejezdilo se učit na wakové vleky do laboratorních podmínek. Zde článek o naší Foil akademii. Dnes je učení výrazně jednodušší, zvládnou ho od dětí až po starší jezdce (nechci psát úplně duchodci 😊).

 

Mýt 3 – Je to děsivě drahé.

Ano, celokarbonový set je drahý. Ale v hliníku už to není tak strašné. I u nás lze občas pořídit testovací kus nebo starší kus ve výprodeji. A když si porovnáte ceny zájezdů za větrem s tím, že v Čechách můžete jezdit 2x až 3x častěji než na twintipu, tak za jednu sezonu se vám investice do foilu bohatě vrátí 😊.

 

Kite na foila

 

Jezdit s foilem se dá s lacjakým drakem, ale aby to byla jízda příjemná a bezpečná, měl by drak splňovat tyto podmínky:

  • Je lehký a létá i ve slabším větru. Takže tříspírový drak je lepší než pětispírový. Úplně nejlepší je jednospírový drak. Čím více se drak drží ve vzduchu, tím lépe.
  • Měl by umět restartovat z vody i ve slabším větru. To je poměrně klíčová vlastnost, protože pokud vám drak ve slabém větru spadne a nerestartuje, končíte se vším, co to obnáší. V tuto roční dobu velmi nepříjemná záležitost.
  • Měl by umět couvnout s větrem a v rámci couvání by měl držet ve vzduchu. To jsou vlastnosti draků, které jsou vhodné na vlny. Ty mají couváni v DNA. Ale univerzální draci to většinou zvládají taky.
  • Měl by být tak akorát výkonný. Ani ne málo, ani ne moc. Například některé komory nebo i starší nafukovací draci při letu děsivě táhnou a strhávají vás po větru. Na twintippu je ještě uhraníte, ale na foilu už těžko.
  • Měl by být středně rychlý až rychlejší. Ve slabším větru potřebujete s drakem švihnout, aby vygenerovat dostatečnou energii na to, aby vás zvednul. S pomalým drakem to prostě nejde.
  • Měl by umět létat ve slabším větru, i když přitáhnete bar úplně k tělu. To vypadá jako samozřejmost, ale věřte mi, že to rozhodně samozřejmost není. Několikrát jsem měl v ruce draka, který při zataženém baru k tělu ihned začal couvat a zcouval až na vodu. Ve slabším větru jezdíte skoro pořád s barem přitaženým nadoraz k tělu.

 

Restart

 

Reklamní okénko:

 

Já jezdím North Code Zero a musím říci, že je to nejlepší drak na foile, jakého jsem kdy jezdil nebo viděl 😊. Je ultralehký, létá i v úplně slaboučkém větru. To mi dává pocit jistoty, že i když vítr lehne na úplné minimum, draka donesu nad hlavou na břeh a položím ho. Nebudu s ním plavat a pokoušet se ho zvednout. Všechny výše uvedené požadavky splňuje na 120% 😊. Pokud budete chtít, až mě s ním uvidíte, řekněte si o test.

 

To je pro dnešek vše. Děkuji a uvidíme se u vody. Těším se na spoustu dalších foilařů.

 

Aloha, Přemek