Oblékat neoprenové botičky se zdá být nejjednodušší věc na světě. Občas ale řeším stížnosti klientů/kamarádů, že jim teče při ježdění do botiček a pak i do nohavic, tak jsem se rozhodl, že se podělím o to, jak obouvám botičky já.
Jde mi o ochranu nohou před chladem, tedy aby do neoprenu a bot teklo co nejméně vody. Zejména při rychlé jízdě je totiž tlak vody na nohy v místě kotníku obrovský a voda se dovnitř přímo cpe.:)
Botičky v kombinaci s klasickým, dlouhým neoprenem
Neopren je vybavený stahovacími pásky na nohavicích, které zabraňují průniku vody do nohavic. Botičky zase mají zúžený vstup, tedy něco jako těsnící kroužek (některé i těsnící pásek), proti zatékání do bot. Co tedy má být na kůži a co má být nahoře?
Větší průšvih je, když teče do nohavic než do bot. Do bot teče tak jako tak, protože botičky mají dírky pro odtok vody. Těmi dírkami zákonitě trochu teče i dovnitř.
Nejlépe tedy funguje systém, kdy neopren leží na nahé noze, je zapáskovaný stahovacím páskem a neoprenová botička je přehozena přes neopren i přes pásek (pokud dosáhne).
Botičky v kombinaci se suchým oblekem
Nejdříve je třeba zdůraznit, že k suchému obleku je nutné VŽDY nosit botičky, které překrývají gumovou manžetu! Manžeta totiž dosedá na nohu v místě kotníku, kde je z druhé strany nohy achilovka. Ta dělá na noze jakýsi žlábek, kde manžeta nedosedá úplně natěsno.
Při jízdě se stříkající voda opírá do zadní nohy přesně v místě, kde manžeta nedoléhá a tlak ji protlačí dovnitř. Bez neoprenových bot se tedy stane, že za pár minut má jezdec v nohavici i litry vody.
Botičky se oblékají stejně, jako u neoprenu, akorát že u sucháče je na kůži gumová manžeta. Tedy manžeta na kůži, navrch přetáhnout botičky a, pokud má sucháč pásky na nohavicích, utáhnou se přes boty. Botička musí přesahovat přes manžetu sucháče.
Takže „to chce klid a nohy v teple“! Uvidíme se na vodě.