Jak začít s Wingem aneb Velký průvodce prvními kroky

Wing už je tu s námi několik let a za tu dobu se velmi rozmohl. Nejen, že spousta windsurfařů na něj přešla, hodně kiterů má wing jako doplňkový sport například do špatného větru, ale objevilo se i hodně nových tváří. Lidí, kteří byli doposud absolutně nepolíbeni žádným větrným sportem. A to je dobře. Je to krásný sport, který je technicky i technologicky dostupnější než windsurfing, méně nebezpečný a méně prostorově náročný než kiteboarding a zdaleka více „adrenalinovější“ než paddleboarding.

 

Ještě jednou shrnu základní výhody proti ostatním větrným/vodním sportům:

  • Zdaleka nejjednodušší vstup do odvětví. Nejen, že wing lze koupit za méně peněz než windsurfing a draka (bavím se o nákupu nových věcí, nikoli starého šrotu), ale jste schopni se jej i sami a bezpečně naučit, a to úplně od začátku až po skoro profi ježdění. Kurz je dobrý v tom, že máte pocit, že na vás někdo dohlíží. Ale zvládnete to i bez kurzu. Tady je třeba férově zmínit, že wing na vodě se jezdí s hydrofoilem, který je poměrně drahý. Ale k vodě se dostanete až v době, kdy víte, že vás to baví a investici rádi uděláte.
  • Můžete jezdit v podstatě kdekoli. Na zemi na malé asfaltové ploše, na kdejakém zamrzlém rybníku na bruslích, na vodě i na kačáku, kam dofoukne vítr. Příkladem je Gibraltar, kde se nikde nesmí kitovat, na celém území. Zatímco wing tam nikomu nevadí a to ani v bezprostřední blízkosti letiště. Kdyby vás tam chytli s drakem, tak vás na místě zastřelí 😊.
  • Nepotřebujete žádnou velkou startovací plochu jako u draka. Můžete startovat hned z lesa, viz Máchovo jezero.
  • Pokud dodržujete základní pravidla, jedná se o bezpečný sport. Neděsí vás dlouhé špagáty jako u draka. Nehrozí zamotání s kamarádem. Pokud nemáte vysloveně smůlu, jste soběstační i v záchraně při krizových situacích. To platí hlavně na vodě. Pokud přestane foukat, s wingem na vodě doplavete v leže na prkně zpět ke břehu. To s drakem je to výrazně větší rokenrol.
  • Hlavní nevýhodou winga, dle mého názoru, je nošení boardu do vody a start přímo proti větru (on shore vítr). To jsem popsal v článku Mořští ježci a ....

 

Kontraindikace wingu (kdo může a kdo by neměl wingovat)

Když jsem se o wingování bavil s různými lidmi, překvapilo mě, že mi pár z nich řeklo, že to dělat nemůže. Při podrobnější diskusi jsem zjistil, že nejčastějším problémem jsou ramena. Zejména ramena vypadávací. Je fakt, že se u wingu operuje s rukama nahoře, tedy nad úrovní ramen a to je při volných ramenních kloubech problém. V tom případě wing nedoporučuji.

Další nepříjemnou záležitostí jsou tenisové a golfové lokty. Winga držíte pořád v rukách, a i když v pozdějších fázích můžete použít trapéz a tím rukám velmi ulevit, stejně je tam velký podíl „ruční práce“. Já sám jsem majitelem dlouhodobého tenisového loktu a wingem mu moc nepomáhám. Kite mi nevadí vůbec, ani freestyle, kdy hodně draka držím v rukách. Ale po wingu mě loket bolí. Nicméně jsem se rozhodl si toho nevšímat, protože to bych nemohl dělat nic.

A do třetice všechny trable s úpony a šlachami v předloktí. Například bolavé karpální tunely. Jak jsem říkal, je to hodně ruční práce plus sem tam chladno, a to taky není nejvhodnější prostředí pro jezdce s takovými problémy.

Jinak si myslím, že wing je zdravý, fyzicky spíše namáhavější sport pro všechny, co chtějí posílit celé tělo včetně core svalů, a chtějí si užít zábavu a trochu adrenalinu při dostatečně bezpečné aktivitě.

 

Jak začít s wingem

Domluvte se s wingujícím kamarádem, ať vám křídlo půjčí na měkké trávě do ruky. Na měkké trávě proto, abyste mu ho nezničili. Ihned od začátku a vždy používejte leash na ruku. Já to doporučuji, i když winga držíte jen chvíli v ruce. Nikdy nevíte, co se může přihodit a pokud vám wing odlétne, může se potrhat, podřít o zem.

 

Položení winga na zem

Pokud winga potřebujete položit, položte jej na záda, tedy poutky nahoru. Zatížíte ho nejlépe tak, že něco těžkého přivážete k poutku na hlavním banu. Tento způsob já doporučuji nejvíce. Nebo něčím zatižte přední bán, například boardem. Ale pozor, z předního bánu všechno rádo sjíždí dolů a wing pak zůstane bez zátěže. Třetí způsob je, že winga k něčemu přivážete za leash. V tom případě si však dávejte pozor, aby jej vítr nehonil sem a tam a opět neodřel nebo o něco nepropíchnul.

Na absolutně měkké trávě nebo například na koberci můžete winga zatížit i na kanopy. To je ta plachta, která tvoří plochu winga. Třeba těžkým, ale měkkým batohem. Aby byl wing lehký, plachta bývá vyrobena z lehkého skytexu, který není moc odolný proti propíchnutí nebo prodření. I pevnější stéblo trávy stačí k tomu, aby se na něj wing nabodnul. Tedy na všech jiných površích na kanopy nic nepokládejte.

Moc nedoporučuju pokládat winga madly dolů. Sice je plachta ve vzduchu a netrpí, ale zase trpí madla. Opět na měkké trávě a koberci nevadí. Madla bývají buď karbonová nebo hliníková potažená měkkou EVA pěnou a ta se odírá. Já pokládám winga madly dolů jen v Řecku na písku při sušení. Pod madla dám měkký boardbag. Wing je mokrý a nechci ho mít celý zaválený od písku. Pokud máte měkká poutka, těm pokládání na zem nevadí. V tom případě spíše doporučuji pokládat winga poutky dolů.

 

Tip 1: Obecně doporučuji winga co nejméně pokládat na zem. Když jdu jezdit, nejdříve si připravím vše okolo včetně sebe. Obleču se i do neoprenu, vše pobalím, jako bych už šel na vodu a pak teprve jako poslední věc foukám winga. Pumpu si po nafouknutí taky sbalím, nikdy ji nenechávám volně pohozenou na pláži. Jednak vám ji může někdo „omylem čubnout 😊“ a jednak do ní nalítá prach a písek a vy ho pak všechen napumpujete do winga. Pokud wing po ježdění není mokrý (z vody bývá vždy), sbalím ho jako první věc. Zase aby měl wing co nejmenší a nejkratší kontakt se zemí. Pokud je mokrý, nechám ho trochu okapat/osušit a pak jej sbalím. Vždy ho pak dosouším doma na koberci. Nechci, aby mi sbalený v batohu zplesnivěl. Na kamenitých spotech winga nepokládám vůbec. Nechám si ho před ježděním podržet. Po ježdění s ním chvíli stojím na břehu a pak ho ihned sbalím s pomocí Jíti tak, že jej ani nepokládáme na zem.

 

Jak manipulovat s wingem

Nejdříve držte winga v ruce za poutko na hlavním bánu otočeného na zádech, držadlama nahoru.  Zjistíte, jak wing vlaje ve větru, jak škube za ruku, jak je těžký nebo lehký. Tak se wing nosí, pokud jej potřebujete přemístit na jiné místo.

Pak se jej naučte otáčet naopak. To je dovednost, která se vám bude při ježdění velmi hodit. Zejména ve vodě je otáčení wingu náročné.

 

Tip 2: Nejsnazší postup otáčení winga je přeručkovat po hlavním bánu k uchu winga, zhruba do jedná třetiny ucha, blíže k uchu winga. Poté zatlačte druhou stranu winga směrem proti větru a maličko tu vzdálenější stranu zvedněte, aby pod něj fouknul vítr. Vítr vám pomůže winga otočit. Toto oceníte zejména ve vodě, protože ve vodě se nemáte nohama o co opřít.

 

Chytněte winga za přední hrazdu (poutko) a zvedněte jej nad hlavu. Poté chyťte zadní rukou spodní hrazdu a maličko přitáhněte. Uvidíte, že wing foil začne nabírat sílu. Platí, že čím více taháte za zadní ruku, tím více síly wing generuje, a naopak pokud ruku povolíte do natažena, síla se sníží až vytratí.

 

Vyvlati_kridla_2_OK

 

Tip 3: Hned zkraje při pokusu dát winga do polohy „jízda“ zjistíte, že vám wing pořád padá dolů na ucho. Brnká vám uchem o zem, případně se celý otočí přes ucho a spadne na záda. To je tím, že jej nedržíte špičkou směrem nahoru. Držte winga tak, aby přední ruka byla vždy výše než zadní. Aby spíra wingu (to je trumpeta, za kterou wing držíte) pořád směřovala nahoru. Sice šikmo, ale stále nahoru. To vám pomáhá udržet winga bez mlácení uchem o zem a taky to ulehčí vašim ramenům a rukám. Vítr vám drží winga i vaše ruce ve vzduchu.

 

Spira nahoru_OK

 

Držte madla nadhmatem (vidíte horní stranu ruky a její klouby, nikoliv nehty na prstech) v jejich předních částech, případně tak, jak se vám to zdá přirozené. To je základní úchop winga. Na tom, kde madla držíte záleží síla ve wingu. Když chytnete madla dole (hlavně tedy to přední) wing má větší sílu, víc vás tahá a zároveň více tahá za tu přední ruku v porovnáním se zadní rukou. Madla dole se drží v podstatě pouze při rozjezdu na vodě ve slabším větru, když potřebujete napumpovat co nejvíce síly do winga. Jakmile se rozjedete, potřeba velké síly klesne a vy chytnete zase madla pěkně vepředu.

 

Uchop_2_OK

 

Choďte s wingem sem a tam a zkoušejte přidávat a ubírat sílu, abyste si zvykli křídlo držet ve správné pozici a jak fungují síly při pohybu. V tuto chvíli nastává moment, kdy můžete vyrazit na brusle, skate, případně v létě na paddleboard.

 

Tip 4: Snažte se držet winga na co nejvíce natažených rukou. Zejména pak přední ruku. Tím do držení zapojíte záda a ulevíte bicepsům a předloktí. Je to jako při lezení. Pokud lezete s pokrčenýma rukama, ihned odpadnete. Záda utáhnou a vydrží daleko více než ruce. Stejné je to na wingu. Pokrčené ruce rovná se bolavé ruce.

 

Větrné okénko

Tato část je určená pouze pro jezdce, kteří ještě nikdy žádný větrný sport nedělali.

Při všech větrných sportech se křižuje vítr. Nejezdí se po větru dolů, ale křížem. Windsurfař, kiter i wingfoilař stojí vždy zády k větru. To je základní poloha pro diskuse na břehu, vysvětlování triků, ale hlavně pro jízdu. Vítr vám fouká přímo do zad a vy jedete doleva a doprava. To je křižování větru.

 

Krizovani_OK

 

Navíc je záhodno, abyste jezdili trochu proti větru, takzvaně nastoupávali. To je kvůli tomu, abyste pak měli větší šanci se vrátit na původní místo. Trénujte to na pevné zemi, ledě nebo sněhu, tam je nastoupávání výrazně jednodušší než na vodě.

Abychom si ujasnili terminologii. Doleva a doprava je jasné, ale méně jasné je, že proti větru je nahoru a po větru je dolů. Nastoupávat znamená jet křížem proti větru, spadávat znamená jet křížem nebo i přímo po větru.

Když stojíte zády proti větru a roztáhnete ruce, celý ten prostor před a nad vámi se jmenuje větrné okno. Čím více pohybujete wingem před vámi, tedy doprostřed větrného okna, tím větší sílu vítr má. A čím více jej dáte do krajů nabo nahoru, tím je síla větru ve wingu slabší. To si snadno ověříte tak, že stojíte s wingem nad hlavou a obě ruce máte natažené. Wing je takzvaně vyvlátý, ve skutečnosti je přesně na kraji větrného okna. Pokud stáhnete zadní ruku dolů, zjistíte, že winga sotva udržíte v ruce. Dostáváte wing do středu větrného okna (před sebe). Tam wing tahá nejvíce.

Vždy, když přijdete na spot, stoupněte si zády k větru s roztaženýma rukama. Tím si určíte, kterým směrem budete jezdit. To si zapamatujte, abyste pak nejeli dolů po větru a zpět nemuseli jít pěšky nebo plavat. Dobře to taky lze okoukat od již jezdících kamarádů.

 

S wingem začněte nejlépe na pevném povrchu

Nejsnazší je začít na zemi. Daleko snazší než na vodě. Tím taky začněte a uvidíte, že to snadno zvládnete. Ještě připomínám, VŽDY používejte helmu. Na ledě, na asfaltu i na vodě. Pokud vám přijde mít na vodě helmu jako zbytečnost, vězte, že to přední křídlo, po kterém jedete, je velmi ostré a umí se hezky vymrštit z vody při vašem pádu. Už jsem viděl rozpáranou kůži na lebce, nic hezkého.

Záměrně píšu pevném povrchu, protože to může být asfalt, tvrdá tráva, hlína, tvrdý písek na pláži, ale i tvrdší sníh a led. Všude tam, kde nohama pevně stojíte na tvrdém a ono to hezky jede. Nejčastěji na bruslích, longboardu, lyžích, snowboardu. Měkký, hluboký sníh není moc vhodný, protože to tolik nejede a vy se perete s wingem, aby vás vůbec rozjel. Na měkký sníh je potřeba silný vítr. Naopak nejlépe to jede na ledě na bruslích. Tam stačí úplně slabý vítr a klidně i malé, snadno ovladatelné křídlo.

 

Snezny_povrch_OK

 

Doporučené velikosti wingu

Pokud je váš cíl jezdit s wingem na vodě, pak na základě mých zkušeností doporučuji tyto velikosti vašeho prvního křídla (dle hmotnosti jezdce). Je jedno, jestli jste žena nebo muž. A beru to na naše povětrnostní podmínky. V Řecku, kde fouká silné Meltemi, tabulka bude vypadat úplně jinak. Navíc berte to jako doporučení, půl metru nahoru nebo dolů nehraje takovou roli.

 

  • Jezdec 40 – 60 kg – 4m křídlo
  • Jezdec 60 – 85 kg – 5 až 5,5m křídlo
  • Jezdec 85 – 100 kg – 5,5 až 6,5m křídlo
  • Jezdec nad 100 kg – 6m až 7m křídlo

 

Pokud máte možnost, na led a kolečkové brusle si vezměte klidně o metr menší křídlo. Je tam téměř nulové tření, pojede vám to snadno i s menším, a vy se tolik nenadřete rukama.

Začínáme s jízdou

Jste připraveni, wing nafouknutý, brusle obuté, skate na asfaltu, jdeme na to.

  • Připevněte si leash na ruku. Nezapomeňte. Tak pevně, aby vám nespadnul, když vám wing uletí z ruky. Ale zase ne tak moc, aby vám do ruky mohla proudit krev. Já doporučuji používat pouze jednu ruku na leash, pořád tu samou. Na začátku si to vyzkoušejte, která vám vyhovuje více, a tu pak držte. Já nosím leash od křídla na levé ruce a leash od boardu na pravé noze.
  • Stoupněte si opět zády proti větru, winga otočte madly dolů a držte jej zadní rukou za přední poutko. Zvedněte winga nad hlavu. Pak chyťte přední madlo druhou rukou, než držíte winga. Proto píšu, abyste před rozjezdem drželi winga zadní rukou. Rukama pak přirozeně chytáte madla a nemusíte je na madle přehazovat.
  • Když chytáte zadní rukou spodní madlo, winga přední rukou posuňte proti větru, abyste na madlo dosáhli. Šoupání s wingem proti a po větru nad hlavou pouze přední rukou je manévr, který se vám bude hodit. Je dobré jej ovládat. Například obrat na vodě proti větru bez něj neuděláte.

 

Tip 5: Hned od začátku se učte rozlišovat přední a zadní ruku. To určuje samozřejmě směr jízdy. Když jedu doleva (vítr mi pořád fouká do zad), přední ruka je levá a zadní pravá. Před jízdou tedy držím madlo na hlavní bánu v pravé ruce. Winga zvednu nad hlavu, chytnu přední madlo levou rukou a zadní pravou. Na zemi to vypadá jako banalita, ale věřte mi, že ve vlnách a silném větru jste rádi, že toto máte zautomatizované a nemusíte ruce před jízdou na předním madle přehazovat, protože jste ho chytli druhou rukou. V takových podmínkách je nezbytné co nejrychleji vystartovat. Mrcasení s rukama může znamenat ztrátu vteřin a nájezd na kamenitou mělčinu plnou ježků a s tím spojený nepříjemný rokenrol.

 

  • Přitáhněte zadní ruku k tělu dle síly větru. V silném stačí málo, ve slabém více. Pomalu dávejte ruce před sebe s tím, že přední ruka je vždy trochu výše než zadní. Křídlo směřuje spírou dopředu a nahoru.
  • Ucítíte tah. Nechte se roztáhnout. Rychlost korigujete přitahováním a povolováním zadní ruky. Kdyby vám to moc nejelo, pomozte si buď bruslemi nebo vaši jízdu nasměrujte maličko po větru. Tím se rychlost zvýší.
  • Pokud naopak naberete velkou rychlost, která vám není příjemná, povolte zadní ruku a křídlo dejte více nad hlavu. Tím wing přestane táhnout.
  • Když si nejste při jízdě jistí, chytnete maličko nerva, že je to moc, vždy pusťte zadní ruku. Přední rukou winga stále držte. Wing vyvlaje a ztratí sílu. Winga nezahazujte, může se odřít, roztrhnout, nabodnout, nechat přejet, cokoli. Většinou je to zbytečné.
  • Winga zahoďte až v nejzazším případě. Např. když se na vás bude na rybníce hnát stokilový chlap a vy budete potřebovat na bruslích ihned zastavit, abyste předešli srážce. Většina ostatních nepříjemností se dá vyřešit pouze puštěním zadní ruky a zvednutím winga nad hlavu. Z pozorování vím, že zejména dívky se zahozením winga nemají žádný problém. Na pevném povrchu to tolik nevadí, wing vám uletí, většinou se otočí naopak. Vy ho přitáhnete, otočíte, vymalováno. Ale na vodě je to zdaleka největší nepříjemnost, co se vám při normálním ježdění stává (pominu pády). Otočení winga na vodě vyžaduje velmi mnoho vaší energie, která vám pak chybí na ježdění. Moje Jíťa byla vždy z otáčení winga na vodě nejvíce zničená. Pomohlo, až když jsem jí zakázal winga zahazovat pod pohrůžkou spaní venku před autem na zemi 😊.
  • Snažte se nastoupávat proti větru. To znamená že každý šlák (jízda tam a zpět) dojedete o trochu více proti větru než šlák předchozí. To je základní dovednost. Na pevném podkladu se učí snadno, na vodě už u mnoho hůře. A na druhou stranu se učte i spadávat dolů po větru.

 

Otočky

  • Již od začátku se učte otočky a přehození winga nad hlavou do druhé ruky. Nejdříve začněte s otočkami po větru - halza, jsou jednodušší. Jedete doleva, přední ruka je levá. Před otočkou si posuňte přední ruku na předním madle maličko dozadu, aby se vám tam udělal prostor na druhou ruku. Zvedněte křídlo nad hlavu, začněte zatáčet dolů po větru (tedy doprava) a pusťte zadní ruku z madla. Chyťte původně zadní rukou (pravou) madlo nad levou rukou ale PALCEM DOLŮ. To je důležité, protože až dotočíte otočku a vyjedete doprava, budete držet madlo hezky nadhmatem. Žádný podhmat! Podhmatem drží madla na wingu jen bývalí windsurfaři a podobná individua 😊.
  • Udělejte zatáčku abyste jeli zpět. Poloměr zatáčky je trošku alchymie. Nejdříve vám bude wing padat zadní odtokovou hranou dolů a vy do něj budete najíždět. To je dáno tím, že při otočce jedete hodně po větru, větru jste ujeli a wing v tom případě nemá žádný vítr, který by ho držel ve vzduchu. To proto, že se pohybujete podobnou rychlostí jako vítr a rychlosti se v tomto případě odečítají. Zkuste zmenšit poloměr zatáčky nebo v té zatáčce jeďte pomaleji.

 

Tip 6: Poloměr otočky. Čím je silnější vítr, tím větší poloměr otočky můžete udělat a i můžete jet v průběhu zatáčky rychleji. Naopak čím slabší, tím musíte udělat menší zatáčku nebo v ní jet pomaleji. Vždy musí wingu zbýt nějaký vítr na to, aby držel ve vzduchu. Toto platí na všech površích, i na vodě. Vítr se můžete snažit wingu „vyrobit“ například děláním esíček s wingem nad hlavou. S wingem lze i různě točit, ale to už jsou složitější techniky, se kterými vás teď nebudu zatěžovat.

Anebo naopak musíte jet výrazně rychleji, než je rychlost větru. V tom případě winga při otočce jakoby táhnete za sebou, wing vlaje za vámi, nenajíždíte do něj. Toto se vám ale podaří na bruslích na ledě, pokud máte pořádné koule, tak na skatu. Na vodě se vám to podaří stěží a pokud ano, už jste tak daleko, že vám takovýto článek přijde úsměvný 😊.

 

  • Když dokončíte zatáčku, posuňte přední rukou (teď je to pravá) winga nad hlavou opět proti větru a chytněte zadní rukou (levou) spodní madlo. No a valíte doprava.
  • Pokud jedete na jakémkoli boardu, po otočce najednou jedete jakoby naopak. Tomu se říká, že jedete na toe-side. Vaše palce na nohách směřují proti větru. Kyčel máte vytočenou, jste otočeni v trupu. Tak je to vždy při otočce na boardu, pokud ovšem před, při nebo po otočce na prkně nepřešlápnete. Jízdu na toe-side určitě trénujte taky, a to na obě nohy (jednou levou vepředu, podruhé pravou vepředu). Když pak uděláte druhou otočku zpět, zase se to otočí a vy jedete jako původně, tedy heel-side, patami proti větru. Na bruslích můžete nohy při otočce jen posunout (vyměnit) a jedete opět jako heel-side. Zkoušejte i na bruslích jakoby toe-side. Jednoduše posuňte při jízdě doleva levou nohu dopředu a nechte jí vepředu i při jízdě doprava. Aby se vám kyčel vytočila levou dopředu. A naopak to zkoušejte i doprava.

 

Jizda_toeside_OK

 

  • Když se cítíte dobře v otáčkách po větru (halza), zkuste otočku proti větru (tack). To je i na pevném podkladu složitější, ale není to nic hrozného. Je třeba mít maličko větší rychlost, abyste vyjeli proti větru úplně bez winga. Jedeme zase doleva. Při otočce pustíte zadní ruku (pravou) a dáte přední rukou (levou) winga nad hlavu a dopředu proti větru. To je důležité, jinak pak zadní rukou nedosáhnete na zadní madlo. Zhruba v půlce otočky nebo těsně před půlkou chytnete přední madlo původně zadní rukou tedy pravou za rukou, která tam doposud byla. Při otočce proti větru vycházejí ruce pěkně přirozeně, tam podhmat nehrozí. Jak pokračujete dál, chytnete zadní rukou tedy levou zadní madlo a jedete doprava. Otočky na vodě proti větru jsou vyšší dívčí, budete rádi, že po tréninku na ledě budete mít ánunk, o co tam jde 😊.
  • Trénujte, trénujte, trénujte, voda vám pak nic neodpustí. A čím více toho budete umět ze sucha, tím snadněji vám to půjde na vodě.

 

Zdá se, že jsem se vyčerpal. Taky se mi zdá, že budu muset doplnit daleko více fotografií a možná raději udělat video. Můžete se těšit. A taky se těšte na příště, kdy budeme začínat na vodě.

 

Aloha a uvidíme se na ledě. Přemek

PS: tento článek není rozhodně výplodem žádné AI. Drbal jsem se s ním pěkně dlouho. :-)